Laurin & Klement: Příběh legendy, která rozjela Česko na čtyřech kolech

Laurin A Klement

Počátky v Mladé Boleslavi

Příběh, který začal v Mladé Boleslavi, městě prosyceném industriální historií, změnil navždy tvář českého automobilového světa. Když se v roce 1895 potkali šikovný mechanik Václav Laurin s knihkupcem a vizionářem Václavem Klementem, netušili, že právě zakládají něco mimořádného. Jejich malá dílna na kola se stala kolébkou budoucí legendy. Bicykly Slavia, které vyráběli, si lidé oblíbili pro jejich výjimečnou kvalitu a odolnost. Ale dva nadšenci se nechtěli zastavit jen u šlapacích kol. Už o čtyři roky později představili svůj první motocykl, který okamžitě uchvátil veřejnost. Úspěch jejich motorek ukázal, že spojení Laurina a Klementa bylo skutečně výjimečné - jak po technické, tak po obchodní stránce. Přirozený vývoj je dovedl k jejich největšímu snu - výrobě automobilů. Ten se splnil v roce 1905, kdy světlo světa spatřil jejich první vůz, slavná Voiturette A. Tím Laurin a Klement vstoupili mezi průkopníky automobilového průmyslu u nás.

Václav Laurin a Václav Klement

Když se řekne Laurin a Klement, každému Čechovi se vybaví příběh dvou mimořádných mužů z Mladé Boleslavi. Tihle dva se potkali v roce 1895 a společně rozjeli něco, co později změnilo celý český průmysl. Jeden byl šikovný mechanik, druhý měl čich na obchod - a tahle kombinace prostě fungovala. Nejdřív začali s výrobou kol, pak přešli na motorky a nakonec se pustili do aut. Jejich vozy byly tak dobré, že se o nich mluvilo i daleko za hranicemi. Všechno jim šlapalo jako hodinky, než přišla první světová válka. Po ní se spojili se Škodovkou v Plzni. I když značka L&K časem zmizela, položila základ něčemu mnohem většímu. Dneska, když vidíme na silnici novou Škodovku, můžeme si vzpomenout na ty dva chlapy, co to všechno před více než sto lety rozjeli. Jejich příběh ukazuje, že když se spojí šikovnost s odvahou, není nic nemožné.

Od jízdních kol k motocyklům

Václav Laurin a Václav Klement stojí za zrodem jedné z nejvýznamnějších kapitol českého průmyslu. Tihle dva nadšenci začali svou cestu v Mladé Boleslavi roku 1895, kdy založili dílnu na výrobu kol značky Slavia. Jejich poctivá práce a důraz na kvalitu se rychle vyplatily - kola s jejich jmény se stala pojmem. Na konci 19. století, když se ulicemi začaly prohánět první motorové stroje, oba pánové vycítili příležitost. Vrhli se do výroby motocyklů s vervou sobě vlastní. První motocykl L&K, pojmenovaný Slavia A, spatřil světlo světa v roce 1899. Byl to jednoduchý, ale spolehlivý stroj s motorem na předním kole, který uháněl rychlostí až 40 kilometrů v hodině. Jejich motocykly si brzy získaly skvělé jméno i za hranicemi a firma se vypracovala mezi největší výrobce v celé monarchii. Úspěch s dvoukolými stroji je přirozeně posunul k dalšímu snu - výrobě automobilů. V roce 1905 vyjel z jejich továrny první automobil Voiturette A, který odstartoval zlatou éru českého automobilového průmyslu.

Porovnání vozů Laurin & Klement a Škoda
Vlastnost Laurin & Klement Škoda Auto
Rok založení 1895 1895 (jako Laurin & Klement)
Původní zaměření Výroba jízdních kol a motocyklů Výroba jízdních kol a motocyklů
První automobil Voiturette A (1905) Voiturette A (1905)

První vozy Voiturette A

Laurin & Klement, zakladatelé českého automobilového průmyslu, vstoupili do světa automobilů se svým průlomovým vozem Voiturette A v roce 1905. Byl to zlomový okamžik, kdy přešli od výroby jízdních kol a motocyklů k tehdy vznikajícímu automobilovému trhu. Voiturette A, což ve francouzštině znamená malý vůz, přesně vystihoval tento lehký a mrštný automobil. Vůz poháněl spolehlivý vodou chlazený dvouválcový motor do V, který dosahoval na svou dobu úctyhodných 7 koňských sil a maximální rychlosti 40 kilometrů za hodinu. Jeho pokrokové řešení zahrnovalo dvourychlostní převodovku a pohon zadních kol, čímž položil základy pro budoucí automobilový vývoj firmy. Voiturette A se díky své jednoduché, ale účinné konstrukci rychle stal oblíbeným a etabloval značku Laurin & Klement jako významného hráče na rozvíjející se evropské automobilové scéně.

Laurin a Klement, to je odkaz umu a píle, který položil základy české automobilové tradice a z malého krámku s jízdními koly vybudoval značku, jež dobyla svět.

František Novotný

Růst a expanze před válkou

Mladoboleslavská automobilka Laurin & Klement zažívala před první světovou válkou období nevídaného rozkvětu. Jejich vozy a motocykly si získávaly stále větší oblibu nejen doma, ale i v zahraničí. Díky své pověstné kvalitě a spolehlivosti pronikla značka na trhy od Vídně až po daleký Petrohrad a její výrobky bylo možné potkat v ulicích desítek měst po celém světě. Hlavní továrna v Mladé Boleslavi se musela neustále rozšiřovat, aby stačila uspokojit rostoucí zájem zákazníků. Laurin s Klementem nezaháleli a průběžně modernizovali výrobu nejnovějšími stroji a technologiemi. Zdálo se, že této české průmyslové chloubě patří budoucnost a nic nemůže ohrozit její strmý vzestup.

Spojení se Škodou Works

Když se v roce 1925 spojila mladoboleslavská firma Laurin a Klement s plzeňskou Škodovkou, otevřely se před ní úplně nové možnosti. Tohle spojení přineslo do Mladé Boleslavi pořádný kapitál a spoustu nových technologií, které Laurin a Klement nutně potřebovali. Díky silnému zázemí Škodovky mohli konečně začít vyrábět modernější auta, která směle konkurovala i zahraničním značkám. Navíc se jim otevřely dveře na nové trhy a výrazně posílili i doma. Z malé dílny, kde kdysi Václav Laurin s Václavem Klementem začínali s výrobou kol a motorek, se díky tomuto spojení zrodil opravdový automobilový velikán. Postupem času se z původní značky Laurin a Klement stala dnešní Škoda Auto - firma, na kterou jsme jako Češi právem hrdí.

Automobilka za socialismu

Poválečná léta přinesla velké změny pro mladoboleslavskou automobilku, která vyrostla z původní dílny pánů Laurina a Klementa. Z někdejší proslulé značky Laurin & Klement se po znárodnění v roce 1945 stal národní podnik AZNP Mladá Boleslav. Zatímco zakladatelé Laurin a Klement kdysi vyráběli nádherné automobily a motocykly pro náročné zákazníky, nová Škoda musela sloužit běžným lidem. Místo luxusních vozů, jakými se proslavila firma Laurin & Klement, sjížděly z výrobních linek lidové modely jako Spartak, Octavia nebo později tisícovka. Výroba se přizpůsobila potřebám socialistického hospodářství - jednoduchá auta za dostupné ceny pro každého. I když centrální plánování svazovalo automobilce ruce, dokázala si udržet technickou úroveň a její vozy si našly cestu i na západ. Duch původní značky Laurin & Klement tak nikdy zcela nevymizel.

Součást koncernu Volkswagen

Když se podíváme na příběh Laurina a Klementa, uvidíme zajímavou cestu české automobilové historie. Jejich firma, ze které později vznikla dnešní Škoda Auto, prošla dramatickou proměnou. Po velkém požáru, který v roce 1925 zasáhl jejich mladoboleslavskou továrnu, museli rychle jednat. Spojení s průmyslovým gigantem Škoda Plzeň se ukázalo jako správná volba. Tahle plzeňská firma patřila tehdy k největším v celém Československu. I když značka přešla pod křídla Škody, duch zakladatelů žil v autech dál. Velká změna přišla v roce 1991, kdy celá Škoda vstoupila do rodiny Volkswagen. Tenhle krok odstartoval novou éru - přinesl špičkové technologie, nové možnosti a cestu na světové trhy. Dneska je Škoda Auto pevnou součástí skupiny Volkswagen, která patří ke světové špičce. Jméno Laurin & Klement sice najdeme už jen na těch nejlépe vybavených modelech Škody, ale jejich odkaz kvalitní výroby a pokrokového myšlení žije dál.

Moderní éra a inovace

Když se řekne Laurin & Klement, většina z nás si vybaví začátky českého automobilového průmyslu. Tahle mladoboleslavská firma, která odstartovala svou cestu koncem 19. století, se nejdřív proslavila báječnými koly Slavia a později motocykly. Pak přišel rok 1905 a s ním převratná novinka - první automobil Voiturette A, který sjel z jejich výrobní linky. Tím začala nová kapitola, která navždy změnila tvář českého průmyslu.

Laurin s Klementem se nebáli jít vlastní cestou. Pod jejich rukama vznikaly nejen rychlé sportovní vozy, ale i bytelná užitková auta, nablýskané limuzíny a speciální vojenská vozidla. Jejich pověstná kvalita a důraz na každý detail otevřely dveře na zahraniční trhy. Když se pak v roce 1925 spojili s plzeňskou Škodovkou, firma dostala nový impulz k růstu. I v době, kdy přišla hospodářská krize nebo válečné roky, si značka udržela své jméno a dál rozšiřovala nabídku svých vozů.

Budoucnost značky Škoda Auto

Když se řekne Laurin a Klement, vybaví se nám příběh dvou průkopníků, kteří položili základy dnešní Škody Auto. Jejich odkaz žije i po více než století v DNA mladoboleslavské automobilky. Současná Škoda směle kombinuje tradiční hodnoty s moderními technologiemi. V době, kdy se automobilový svět mění rychleji než kdykoliv předtím, značka nezapomíná na své kořeny. Elektromobilita a digitální řešení jsou přirozenou součástí vývoje nových modelů. Nejvyšší řada vozů stále nese hrdě jméno Laurin & Klement, což není náhoda - symbolizuje spojení řemeslné dokonalosti s pokrokovým myšlením. Škoda tak píše další kapitoly svého příběhu, ve kterém nabízí chytrá řešení dostupná pro každého, aniž by ztratila své historické DNA.

Publikováno: 17. 02. 2025

Kategorie: auta