Vzkříšení legendy: Wartburg se vrací na scénu?

Wartburg

Historie značky Wartburg

Příběh značky Wartburg začíná už v roce 1898 v německém městečku Eisenach. Místní fabrika, která se původně věnovala výrobě kol a motorek, brzy přešla na auta. První vůz, který tu vyrobili v roce 1904, nesl jméno Dixi. Továrna pak v roce 1928 přešla pod křídla BMW a začala vyrábět jejich modely. Po válce se všechno změnilo - fabrika se ocitla v sovětské zóně a auta se začala prodávat pod značkou EMW. Zlom přišel v roce 1956, kdy se objevil první skutečný Wartburg - model 311. Tohle nádherné auto s dvoutaktním tříválcem se stalo hvězdou východoněmecké výroby a lidé ho milovali i za hranicemi NDR. Wartburg 353, který přišel v roce 1966, na tenhle úspěch skvěle navázal a brzy jste ho mohli potkat všude ve východním bloku. Byl to prostě nezničitelný parťák, kterému nevadila ani náročná údržba. Konec přišel v roce 1991 po pádu berlínské zdi - proti moderním západním autům už neměl šanci. I když značka Wartburg po více než 90 letech skončila, dodnes má spoustu fanoušků a sběratelů, kteří na ni nedají dopustit.

Vznik a počátky výroby

Příběh legendárního Wartburgu začíná už v roce 1898, kdy v německém Eisenachu vyrostla zbrojní továrna Fahrzeugfabrik Eisenach. Po finančních potížích se přeměnila na Dixi-Werke a v roce 1904 se pustila do výroby aut. Zpočátku vyráběli auta na základě licencí od jiných výrobců, ale už v roce 1908 přišli s vlastním modelem - Dixi U. Postupně rozšířili výrobu i o nákladní auta a traktory. V roce 1928 firmu koupilo BMW a začala se psát úplně nová kapitola. Pod značkou BMW se v roce 1929 začal vyrábět model Dixi 3/15 PS, který byl kopií britského Austinu 7. Tento malý vůz se pak stal předlohou pro první skutečné BMW - model 3/20 PS. Továrna v Eisenachu fungovala i po druhé světové válce, kdy se ocitla v sovětské zóně. BMW bylo znárodněno a přejmenováno na Automobilwerk Eisenach (AWE).

Wartburg, to byl stroj! Člověk se s ním musel umět poprat, ale odměnou mu byla jízda, na kterou se nezapomíná.

František Novotný

Modely Wartburg v průběhu let

Wartburg, značka, která dodnes vzbuzuje u spousty Čechů nostalgické pocity z dob socialismu, má za sebou pestrou minulost plnou zajímavých modelů. Všechno odstartovalo v roce 1955, když se představil Wartburg 311, šik auto s dvoutaktním tříválcem pod kapotou. Z téhle legendy pak vzešlo několik dalších verzí - od rodinného kombíku přes elegantní kupé až po svižný model 313 Sport. V šestašedesátém roce se na scéně objevil modernější Wartburg 353 s hranatějšími tvary. Tenhle model se stal doslova ikonou východoněmeckého automobilového průmyslu a spousta jich jezdila i po našich silnicích. Poslední kapitolu značky napsal v roce 1988 Wartburg 1.3, který se snažil jít s dobou díky modernějšímu vzhledu a čtyřtaktnímu motoru od Volkswagenu. I když výroba těchto aut skončila v roce 1991, nadšenci na tuhle značku nedají dopustit ani dnes.

Porovnání modelů Wartburg
Model Výroba Motor Maximální rychlost
Wartburg 353 1966-1988 992 ccm, tříválec, dvoutaktní 130 km/h
Wartburg 1.3 1988-1991 1272 ccm, čtyřválec, čtyřtaktní 160 km/h

Charakteristické rysy vozů

Wartburgy měly svoje osobité kouzlo, kterým se lišily od ostatních aut té doby. Ten typický zvuk dvoutaktního motoru, který byl srdcem každého Wartburgu, nešlo přeslechnout. Když kolem vás projel, hned jste věděli, že je to on. Jasně, žral benzín jako blázen a člověk se musel naučit, jak se o něj správně starat. Ale ta bytelná karosérie? Ta vydržela všechno. Plechy byly poctivě udělané, takže rez neměla šanci. Proto se taky říkalo, že Wartburg je nezmar - prostě jezdil a jezdil. A uvnitř? Tam to bylo jako v obýváku. Sedačky pohodlné, místa habaděj, a když jste potřebovali někam naložit půl domácnosti, nebyl to problém. Na to, jak byl zvenku docela kompaktní, se dovnitř vešlo překvapivě hodně věcí.

Popularita a rozšíření

Wartburg patřil k těm autům, co psaly historii a získaly si srdce lidí nejen u nás, ale i v okolních zemích. Lidi si ho oblíbili hlavně proto, že byl levný, vydržel hodně a dalo se na něj spolehnout. Pro spoustu rodin to bylo jejich první vlastní auto, díky kterému mohli konečně vyrazit, kam chtěli. Když jel Wartburg po silnici, nešlo ho přeslechnout - jeho dvoutaktní motor měl tak typický zvuk, že ho poznal úplně každý. I když se na trhu objevovaly západní auta, spousta lidí zůstala věrná právě Wartburgu - hlavně proto, že byl jednoduchý a dalo se o něj snadno starat. Časem ho sice vytlačily modernější vozy, ale kdo ho zažil, ten na něj dodnes vzpomíná jako na legendu své doby.

Zánik značky Wartburg

Pád železné opony v roce 1989 zasadil smrtelnou ránu východoněmeckému Wartburgu. Západní automobilky rychle zaplavily východní trh svými moderními a spolehlivými vozy. Wartburg se svou zastaralou technikou a kouřícími dvoutakty neměl proti nim nejmenší šanci. I když se značka snažila zachránit instalací motorů od Volkswagenu do modelu Wartburg 1.3, bylo už pozdě. Lidé toužili po západních autech a o Wartburgy přestal být zájem. Poslední vůz sjel z výrobní linky v Eisenachu 10. dubna 1991. Tím se uzavřela kapitola značky, která za svou existenci vyrobila více než tři miliony automobilů a navždy se zapsala do německé motoristické historie.

Odkaz a sběratelství

Wartburg, tahle legendární automobilka z východního Německa, má v našich srdcích fakt speciální místečko. Spousta z nás si při vzpomínce na něj vybaví svoje mladý léta, první výlety a pocit volnosti. Není se čemu divit, že se z Wartburgu stal mezi fanoušky veteránů pořádně žádanej kousek. Po celý republice najdete partu nadšenců, který se v klubech a spolcích starají o to, aby tyhle bouráky dál jezdily a vypadaly jako ze škatulky. Na srazech a vyjížďkách se pak všichni potkávají, kochají se krásou těch aut a sdílej svoje zkušenosti. Co je super - díly na Wartburgy pořád seženete celkem v pohodě, ať už originály nebo repliky. Proto taky potkáte na silnicích spoustu nablýskanejch kousků, na kterejch je vidět, kolik lásky do nich majitelé dali. A jak roste zájem, šplhají nahoru i ceny - z běžnýho auta se pomalu stává vzácnost, co připomíná zlatý časy motorismu.

Publikováno: 12. 03. 2025

Kategorie: auta