Volkswagen Scirocco: Ikona se vrací?

Scirocco

Historie modelu Scirocco

První generace modelu Volkswagen Scirocco, sportovního kupé, spatřila světlo světa v roce 1974. Vůz, postavený na platformě tehdejšího Golfu, si rychle získal popularitu díky svému atraktivnímu designu od Giorgetta Giugiara a sportovním jízdním vlastnostem. Scirocco první generace se vyrábělo až do roku 1981 a dočkalo se i sportovní verze GTI.

Druhá generace, představená v roce 1981, pokračovala v nastoleném trendu. Design byl opět svěřen Giugiarovi a vůz se mohl pochlubit modernějšími tvary a vylepšenou aerodynamikou. Nabídka motorů zahrnovala i šestnáctiventilový motor o objemu 1.8 litru. Druhá generace se vyráběla do roku 1992 a stala se oblíbeným vozem pro tuning.

Po delší pauze Volkswagen představil v roce 2008 třetí generaci Scirocca. Vůz se vrátil ke kořenům a nabídl opět atraktivní design, tentokrát z pera Waltera de Silvy. Třetí generace se stala symbolem sportovního ducha a dostupného sportovního vozu. Výroba skončila v roce 2017 a Volkswagen zatím neoznámil příchod nástupce.

Design a styl

Volkswagen Scirocco vždycky byl o stylu. Už první generace z roku 1974 zaujala sportovní siluetou s nízkým profilem a ostře řezanými liniemi. Druhá generace, která se objevila v roce 1981, tento koncept ještě více zdůraznila a stala se ikonou 80. let.

Porovnání modelů Volkswagen Scirocco
Vlastnost Scirocco (1974-1981) Scirocco (1981-1992) Scirocco (2008-2017)
Počet dveří 3 3 3
Motorizace Benzín Benzín / Diesel Benzín / Diesel

A jak je na tom design u modelu Scirocco? Třetí generace, představená v roce 2008, navázala na odkaz svých předchůdců a přinesla moderní interpretaci sportovního kupé. Agresivní přední maska s úzkými světlomety a širokým otvorem pro přívod vzduchu dává jasně najevo sportovní ambice vozu. Dynamicky tvarovaná karoserie s výraznými prolisy a nízká silueta dodávají Scirocco nezaměnitelný vzhled. Zadní část vozu pak zdobí elegantní spoiler a difuzor, které podtrhují sportovní charakter vozu. Interiér Scirocca je stejně atraktivní jako jeho exteriér. Sportovní sedadla, volant s useknutou spodní částí a hliníkové pedály navozují atmosféru závodního vozu.

Scirocco. Vítr, co ti rozcuchá vlasy, i když jedeš stovkou.

Prokop Novotný

Výkon a motorizace

Volkswagen Scirocco, to bylo vždycky o zábavě za volantem. Ať už jste fanouškem benzínu nebo nafty, Scirocco nabízelo motorizace pro každý vkus. Benzínové motory začínaly na svižném 1.4 TSI, který se skvěle hodil pro každodenní ježdění, ale uměl i příjemně zatáhnout. Pro ty, co chtěli víc, tu byly výkonnější dvoulitry TSI, které dokázaly vystřelit Scirocco na stovku za pár sekund. Vrcholem benzínové nabídky byl pak motor 2.0 TSI s výkonem až 280 koní v nejostřejší verzi Scirocco R. A co naftové motory? I ty si našly v Sciroccu své místo. Dvoulitrový TDI se dodával v několika výkonnostních variantách a nabízel skvělý kompromis mezi dynamikou a spotřebou.

Jízdní vlastnosti

Volkswagen Scirocco vždycky lákal na sportovní jízdu a třetí generace v tomto ohledu nezklamala. Za volantem Scirocca se budete cítit skvěle – nízký posed, sportovní sedadla a skvěle naladěný podvozek vám dají jasně najevo, že tohle auto je stvořené pro radost z jízdy.

Řízení je přesné a dává vám dostatek informací o dění pod koly. Scirocco se v zatáčkách chová jistě a stabilně, a to i při vyšších rychlostech. Samozřejmě, nejedná se o žádný okruhový speciál, ale na běžných silnicích si užijete spoustu zábavy.

Na výběr jste měli z několika motorizací, od úsporných dieselů až po silné benzínové motory. Pokud jste hledali skutečně sportovní zážitek, sáhli byste po vrcholné verzi s označením R. Ta nabídla výkon až 280 koní a pohon všech kol, díky kterému zvládala sprint z 0 na 100 km/h za méně než 6 sekund.

Ať už jste si ale vybrali jakoukoliv motorizaci, Volkswagen Scirocco vám vždy nabídl skvělý kompromis mezi sportovními vlastnostmi a každodenní použitelností.

Interiér a výbava

Uvnitř Scirocca se snoubí sportovní duch s praktičností. Sedadla, umístěná nízko nad zemí, poskytují perfektní boční vedení a zároveň překvapivý komfort i na delších cestách. Volant padne skvěle do ruky a jeho sportovní design jen umocňuje požitek z jízdy. Přístrojová deska je přehledná a intuitivní, s důrazem na ergonomii. Dostatek prostoru pro nohy i hlavu ocení i cestující na zadních sedadlech, i když je třeba počítat s tím, že Scirocco je primárně sportovní kupé. Zavazadlový prostor pojme 292 litrů, což stačí na víkendový výlet ve dvou. Výbava zahrnuje vše, co od moderního vozu očekáváte: klimatizaci, audiosystém, elektricky ovládaná okna a zrcátka. Pro náročnější je k dispozici široká škála příplatkové výbavy, jako například sportovní sedadla s integrovanými hlavovými opěrkami, navigace, nebo panoramatická střecha.

Porovnání s konkurencí

Volkswagen Scirocco se musel na trhu utkat s ostrou konkurencí sportovně laděných vozů. Mezi jeho hlavní rivaly patřily modely jako Peugeot RCZ, Hyundai Veloster nebo Opel Astra GTC. Každý z těchto vozů se snažil zaujmout atraktivním designem, sportovními jízdními vlastnostmi a příznivou cenou.

Peugeot RCZ lákal na elegantní a zároveň dynamické křivky karoserie, které mu propůjčovaly nezaměnitelný vzhled. Hyundai Veloster zase vsadil na netradiční řešení třídveřové karoserie s jedněmi dveřmi na straně řidiče a dvěma na straně spolujezdce. Opel Astra GTC se snažil oslovit kombinací sportovního vzhledu a praktičnosti.

Scirocco se od konkurence odlišovalo především svým nezaměnitelným designem s nízkou siluetou a bezrámovými okny, který mu dodával na exkluzivitě. Nabízel také širokou škálu motorizací, od úsporných dieselových agregátů až po výkonné benzínové motory. Díky tomu si mohl vybrat každý zájemce o sportovní vůz, ať už hledal každodenní praktičnost nebo adrenalinové zážitky.

Volkswagen Scirocco, sportovní kupé, které se nesmazatelně zapsalo do historie automobilového průmyslu, i dnes fascinuje svým nadčasovým designem a sportovními ambicemi. Od první generace, která spatřila světlo světa v roce 1974, až po poslední model, který opustil výrobní linky v roce 2017, si Scirocco získalo srdce mnoha fanoušků po celém světě.

Jeho dynamické linie, nízký profil a charakteristická zadní část s ostře skloněným oknem evokují rychlost a eleganci. Scirocco bylo vždy autem pro řidiče, kteří hledají více než jen běžný dopravní prostředek. Nabízelo sportovní jízdní vlastnosti, precizní řízení a širokou škálu motorizací, od úsporných agregátů až po silné motory, které dokázaly uspokojit i náročné řidiče.

I když se Volkswagen rozhodl ukončit výrobu modelu Scirocco, jeho odkaz žije dál. Na silnicích se s ním stále můžeme setkat a jeho nadčasový design i dnes budí zaslouženou pozornost. Scirocco zůstane navždy ikonou a připomínkou zlaté éry sportovních kupé.

Publikováno: 17. 10. 2024

Kategorie: auta

Autor: Monika Kratochvílová

Tagy: scirocco