Superb 1: Legenda se vrací?
Ikona českých silnic
Škoda Superb první generace, vyráběná v letech 2001 až 2008, se stala ikonou českých silnic. Tento prostorný a elegantní vůz, postavený na platformě Volkswagen Passat B5, si rychle získal oblibu u rodin i firemních zákazníků. Superb první generace nabízel nebývalý prostor na zadních sedadlech, srovnatelný s vozy luxusní třídy. Interiér vozu byl komfortní a kvalitně zpracovaný, k dispozici byla široká škála motorizací, včetně benzínových a naftových agregátů. Superb se stal symbolem úspěchu a prestiže, a to i díky častému využití pro státní a diplomatické účely. Dodnes je tento model na českých silnicích k vidění ve velkém počtu, a to i díky své spolehlivosti a dostupnosti náhradních dílů.
Historie Škoda Superb
První generace vozu Škoda Superb, interně označovaná jako B5, spatřila světlo světa v roce 2000. Šlo o první pokus Škody Auto o vstup do segmentu manažerských vozů po akvizici koncernem Volkswagen. Vůz sdílel platformu PL45 s modely Volkswagen Passat B5 a Audi A6. Superb I se odlišoval prostorným interiérem, zejména na zadních sedadlech, kde nabízel nadprůměrný prostor pro nohy cestujících. K dispozici byl s benzínovými i naftovými motory, přičemž vrcholnou motorizací byl vidlicový šestiválec 2.8 V6 o výkonu 142 kW. Superb I se stal populárním vozem v České republice i v zahraničí, zejména ve firemních flotilách, kde zaujal kombinací prostornosti, komfortu a příznivé ceny. Výroba první generace Superbu skončila v roce 2008, kdy byl představen nástupce.
První generace (1934-1949)
První vozy Škoda Superb spatřily světlo světa v roce 1934. Tehdejší Československo žilo automobilismem a Škoda, tehdy ještě pod názvem Akciová společnost, Strojírny, dříve Škodovy závody, patřila k předním výrobcům. První generace, vyráběná do roku 1949, si rychle získala popularitu pro svůj elegantní design, prostorný interiér a spolehlivost. Model Superb byl vlajkovou lodí automobilky a symbolizoval luxus a prestiž. Pod kapotou se ukrývaly šestiválcové motory o objemu 2,5 a později i 4 litry, které dodávaly vozu impozantní dynamiku. Výroba první generace byla bohužel poznamenána druhou světovou válkou, během níž byla továrna poškozena a produkce automobilů pro civilní sektor značně omezena. Přesto se Superb i v těžkých časech stal symbolem české automobilové tradice a jeho odkaz žije dodnes.
Parametr | 1.8T (benzín) | 2.8 V6 (benzín) |
---|---|---|
Výkon (kW) | 110 | 142 |
Točivý moment (Nm) | 210 | 280 |
Převodovka | 5stupňová manuální | 6stupňová manuální |
Luxusní limuzína pro elitu
Škoda Superb první generace, uvedená v roce 2001, se stala synonymem pro prostornost a komfort v segmentu manažerských vozů. Tento model, postavený na prodloužené platformě Volkswagenu Passat, nabízel nebývalý prostor pro nohy cestujících na zadních sedadlech, čímž se stal ideální volbou pro náročné zákazníky a firemní klientelu. Superb první generace se pyšnil elegantním a nadčasovým designem, který mu i po letech dodává punc luxusu a reprezentativnosti. Interiér vozu byl vyroben z kvalitních materiálů a nabízel vysokou úroveň komfortu a ergonomie. Kromě prostorné kabiny byl Superb k dispozici s širokou škálou benzínových a dieselových motorů, které zajišťovaly dostatek výkonu a zároveň příznivou spotřebu paliva. Superb první generace se stal velmi oblíbeným vozem mezi manažery, politiky a podnikateli, kteří ocenili jeho kombinaci komfortu, reprezentativnosti a spolehlivosti. Dodnes je tento model vyhledávaným vozem na trhu ojetých vozů, kde si drží svou hodnotu díky své odolnosti a nadčasovému designu.
Druhá generace (2001-2008)
V roce 2001 Škoda Auto představila druhou generaci modelu Superb, tentokrát s označením Superb I. Nový Superb byl postaven na prodloužené platformě vozu Volkswagen Passat B5 a nabízel výrazně více prostoru, zejména na zadních sedadlech. Design vozu byl elegantní a nadčasový, s charakteristickou maskou chladiče a prostorným interiérem. Superb I byl k dispozici s benzínovými i dieselovými motory o objemu 1.8 až 2.8 litru. Mezi nejvýkonnější varianty patřil model s motorem 2.8 V6 o výkonu 142 kW. Superb I se stal populárním vozem ve střední třídě a získal si oblibu pro svůj komfort, prostornost a spolehlivost. Byl k dispozici v karosářských variantách sedan a kombi. Výroba druhé generace Superbu skončila v roce 2008, kdy byl představen nástupce.
Moderní design a technologie
Škoda Superb 1. generace znamenala v roce 2001 pro značku velký krok vpřed, a to i co se týče designu a technologií. Vůz se pyšnil elegantními liniemi, prostorným interiérem a pokročilými technologiemi, které z něj dělaly silného konkurenta ve své třídě.
Superb první generace nabízel například inovativní systém otevírání pátých dveří, tzv. Twindoor, který kombinoval funkčnost liftbacku a sedanu. Mezi technologické vychytávky patřily také adaptivní bi-xenonové světlomety, parkovací senzory, dešťový senzor nebo systém kontroly tlaku v pneumatikách.
Superb 1. generace se stal symbolem spolehlivosti, komfortu a moderních technologií, které si získaly oblibu u široké škály řidičů. I dnes je tento model na silnicích nepřehlédnutelný a dokazuje, že Škoda Auto umí vyvíjet a vyrábět auta, která obstojí v konkurenci i po letech.
Třetí generace (2015-2023)
V roce 2015 Škoda Auto představila třetí generaci modelu Superb. Automobil byl postaven na nové platformě MQB koncernu Volkswagen, která mu přinesla prostornější interiér a modernější technologie. Design se inspiroval konceptem VisionC a přinesl elegantnější a dynamičtější vzhled. Třetí generace Superbu se stala populární volbou mezi manažery a rodinami, které hledaly komfortní a prostorný vůz s reprezentativním vzhledem. Nabídka motorizací zahrnovala benzínové i naftové agregáty, včetně úsporné verze GreenLine. V roce 2019 prošel Superb faceliftem, který přinesl decentní designové změny, vylepšené technologie a rozšíření nabídky o plug-in hybridní verzi iV. Superb iV kombinoval benzínový motor s elektromotorem a umožňoval jízdu čistě na elektřinu na kratší vzdálenosti. Třetí generace se stala nejúspěšnější generací modelu Superb a potvrdila pozici značky Škoda v segmentu manažerských vozů. Výroba třetí generace skončila v roce 2023, kdy byla nahrazena novou generací.
Prostor a komfort na prvním místě
Škoda Superb Combi vždycky bodovala prostorností a pohodlím a třetí generace není výjimkou. Naopak, s délkou 4856 mm a rozvorem 2841 mm nabízí ještě více místa pro posádku i zavazadla než kdy dříve. Na zadních sedadlech si budou i dlouháni užívat královský prostor pro nohy a ani cestující vpředu se nebudou cítit stísněně. Zavazadlový prostor pojme úctyhodných 660 litrů, po sklopení zadních sedadel se pak zvětší na neuvěřitelných 1950 litrů. Superb Combi tak hravě zvládne i převoz objemnějších předmětů, jako jsou kola, lyže nebo dětský kočárek. Kromě prostornosti se Superb Combi může pochlubit i vysokou úrovní komfortu. Podvozek skvěle tlumí nerovnosti a v interiéru panuje příjemné ticho i ve vyšších rychlostech.
Čtvrtá generace (2023-současnost)
V roce 2023 Škoda Auto představila světu již čtvrtou generaci své vlajkové lodi, modelu Superb. Tentokrát se jedná o evoluci spíše než revoluci, a to jak z hlediska designu, tak i technologií. Superb čtvrté generace si zachovává elegantní a nadčasový vzhled, který je pro tento model typický, ale zároveň přináší moderní prvky, jako jsou například úzké světlomety s LED technologií. Interiér se nese v duchu minimalismu a digitalizace, s důrazem na prostornost a komfort pro všechny cestující. Novinkou je i plug-in hybridní verze, která slibuje nízkou spotřebu paliva a ekologický provoz. Superb čtvrté generace tak navazuje na úspěchy svých předchůdců a potvrzuje pozici značky Škoda jakožto výrobce kvalitních a cenově dostupných automobilů.
Inovace a elektrifikace
Škoda Superb 1, uvedená na trh v roce 2001, sice nebyla elektromobilem, ale i tak představovala v mnoha ohledech inovativní krok pro značku Škoda. Jedním z klíčových prvků byla například platforma PL45, kterou sdílela s vozy Volkswagen Passat a Audi A4, což Superb 1 posunulo do segmentu vozů střední třídy. Tím se Superb 1 stal prvním vozem Škoda, který konkuroval zavedeným značkám v této kategorii. Superb 1 byl dostupný s širokou škálou benzínových a dieselových motorů, které se vyznačovaly spolehlivostí a úsporností. Ačkoliv se elektrifikace v té době teprve rozvíjela, Superb 1 položil pevné základy pro budoucí generace vozů Škoda, které se již elektrifikace dočkaly.
Budoucnost modelu Superb
První generace Škody Superb, uvedená na trh v roce 2001, znamenala pro značku návrat do segmentu manažerských vozů. Vůz sdílel platformu s tehdejším Volkswagenem Passat, ale nabízel výrazně prostornější interiér, zejména na zadních sedadlech. Superb se stal populární volbou pro rodiny a firmy hledající komfortní a reprezentativní automobil za dostupnou cenu. Jeho elegantní design, kvalitní zpracování a široká nabídka motorů mu zajistily úspěch na mnoha trzích. Superb I se stal důležitým milníkem v historii Škody a položil základy pro další generace tohoto modelu, které se staly synonymem pro prostornost a komfort v dané třídě.
Publikováno: 11. 10. 2024
Kategorie: auta