Superb 1: Legenda se vrací?

Superb 1

Ikona českých silnic

Škoda Superb první generace, vyráběná v letech 2001 až 2008, se stala ikonou českých silnic. Tento prostorný a elegantní vůz, postavený na platformě Volkswagen Passat B5, si rychle získal oblibu u rodin i firemních zákazníků. Superb první generace nabízel nebývalý prostor na zadních sedadlech, srovnatelný s vozy luxusní třídy. Interiér vozu byl komfortní a kvalitně zpracovaný, k dispozici byla široká škála motorizací, včetně benzínových a naftových agregátů. Superb se stal symbolem úspěchu a prestiže, a to i díky častému využití pro státní a diplomatické účely. Dodnes je tento model na českých silnicích k vidění ve velkém počtu, a to i díky své spolehlivosti a dostupnosti náhradních dílů.

Historie Škoda Superb

První generace vozu Škoda Superb, interně označovaná jako B5, spatřila světlo světa v roce 2000. Šlo o první pokus Škody Auto o vstup do segmentu manažerských vozů po akvizici koncernem Volkswagen. Vůz sdílel platformu PL45 s modely Volkswagen Passat B5 a Audi A6. Superb I se odlišoval prostorným interiérem, zejména na zadních sedadlech, kde nabízel nadprůměrný prostor pro nohy cestujících. K dispozici byl s benzínovými i naftovými motory, přičemž vrcholnou motorizací byl vidlicový šestiválec 2.8 V6 o výkonu 142 kW. Superb I se stal populárním vozem v České republice i v zahraničí, zejména ve firemních flotilách, kde zaujal kombinací prostornosti, komfortu a příznivé ceny. Výroba první generace Superbu skončila v roce 2008, kdy byl představen nástupce.

První generace (1934-1949)

První vozy Škoda Superb spatřily světlo světa v roce 1934. Tehdejší Československo žilo automobilismem a Škoda, tehdy ještě pod názvem Akciová společnost, Strojírny, dříve Škodovy závody, patřila k předním výrobcům. První generace, vyráběná do roku 1949, si rychle získala popularitu pro svůj elegantní design, prostorný interiér a spolehlivost. Model Superb byl vlajkovou lodí automobilky a symbolizoval luxus a prestiž. Pod kapotou se ukrývaly šestiválcové motory o objemu 2,5 a později i 4 litry, které dodávaly vozu impozantní dynamiku. Výroba první generace byla bohužel poznamenána druhou světovou válkou, během níž byla továrna poškozena a produkce automobilů pro civilní sektor značně omezena. Přesto se Superb i v těžkých časech stal symbolem české automobilové tradice a jeho odkaz žije dodnes.

Srovnání parametrů vozů Škoda Superb I. generace
Parametr 1.8T (benzín) 2.8 V6 (benzín)
Výkon (kW) 110 142
Točivý moment (Nm) 210 280
Převodovka 5stupňová manuální 6stupňová manuální

Luxusní limuzína pro elitu

Škoda Superb první generace, uvedená v roce 2001, se stala synonymem pro prostornost a komfort v segmentu manažerských vozů. Tento model, postavený na prodloužené platformě Volkswagenu Passat, nabízel nebývalý prostor pro nohy cestujících na zadních sedadlech, čímž se stal ideální volbou pro náročné zákazníky a firemní klientelu. Superb první generace se pyšnil elegantním a nadčasovým designem, který mu i po letech dodává punc luxusu a reprezentativnosti. Interiér vozu byl vyroben z kvalitních materiálů a nabízel vysokou úroveň komfortu a ergonomie. Kromě prostorné kabiny byl Superb k dispozici s širokou škálou benzínových a dieselových motorů, které zajišťovaly dostatek výkonu a zároveň příznivou spotřebu paliva. Superb první generace se stal velmi oblíbeným vozem mezi manažery, politiky a podnikateli, kteří ocenili jeho kombinaci komfortu, reprezentativnosti a spolehlivosti. Dodnes je tento model vyhledávaným vozem na trhu ojetých vozů, kde si drží svou hodnotu díky své odolnosti a nadčasovému designu.

Druhá generace (2001-2008)

V roce 2001 Škoda Auto představila druhou generaci modelu Superb, tentokrát s označením Superb I. Nový Superb byl postaven na prodloužené platformě vozu Volkswagen Passat B5 a nabízel výrazně více prostoru, zejména na zadních sedadlech. Design vozu byl elegantní a nadčasový, s charakteristickou maskou chladiče a prostorným interiérem. Superb I byl k dispozici s benzínovými i dieselovými motory o objemu 1.8 až 2.8 litru. Mezi nejvýkonnější varianty patřil model s motorem 2.8 V6 o výkonu 142 kW. Superb I se stal populárním vozem ve střední třídě a získal si oblibu pro svůj komfort, prostornost a spolehlivost. Byl k dispozici v karosářských variantách sedan a kombi. Výroba druhé generace Superbu skončila v roce 2008, kdy byl představen nástupce.

Moderní design a technologie

Škoda Superb 1. generace znamenala v roce 2001 pro značku velký krok vpřed, a to i co se týče designu a technologií. Vůz se pyšnil elegantními liniemi, prostorným interiérem a pokročilými technologiemi, které z něj dělaly silného konkurenta ve své třídě.

Superb první generace nabízel například inovativní systém otevírání pátých dveří, tzv. Twindoor, který kombinoval funkčnost liftbacku a sedanu. Mezi technologické vychytávky patřily také adaptivní bi-xenonové světlomety, parkovací senzory, dešťový senzor nebo systém kontroly tlaku v pneumatikách.

Superb 1. generace se stal symbolem spolehlivosti, komfortu a moderních technologií, které si získaly oblibu u široké škály řidičů. I dnes je tento model na silnicích nepřehlédnutelný a dokazuje, že Škoda Auto umí vyvíjet a vyrábět auta, která obstojí v konkurenci i po letech.

Třetí generace (2015-2023)

V roce 2015 Škoda Auto představila třetí generaci modelu Superb. Automobil byl postaven na nové platformě MQB koncernu Volkswagen, která mu přinesla prostornější interiér a modernější technologie. Design se inspiroval konceptem VisionC a přinesl elegantnější a dynamičtější vzhled. Třetí generace Superbu se stala populární volbou mezi manažery a rodinami, které hledaly komfortní a prostorný vůz s reprezentativním vzhledem. Nabídka motorizací zahrnovala benzínové i naftové agregáty, včetně úsporné verze GreenLine. V roce 2019 prošel Superb faceliftem, který přinesl decentní designové změny, vylepšené technologie a rozšíření nabídky o plug-in hybridní verzi iV. Superb iV kombinoval benzínový motor s elektromotorem a umožňoval jízdu čistě na elektřinu na kratší vzdálenosti. Třetí generace se stala nejúspěšnější generací modelu Superb a potvrdila pozici značky Škoda v segmentu manažerských vozů. Výroba třetí generace skončila v roce 2023, kdy byla nahrazena novou generací.

Prostor a komfort na prvním místě

Škoda Superb Combi vždycky bodovala prostorností a pohodlím a třetí generace není výjimkou. Naopak, s délkou 4856 mm a rozvorem 2841 mm nabízí ještě více místa pro posádku i zavazadla než kdy dříve. Na zadních sedadlech si budou i dlouháni užívat královský prostor pro nohy a ani cestující vpředu se nebudou cítit stísněně. Zavazadlový prostor pojme úctyhodných 660 litrů, po sklopení zadních sedadel se pak zvětší na neuvěřitelných 1950 litrů. Superb Combi tak hravě zvládne i převoz objemnějších předmětů, jako jsou kola, lyže nebo dětský kočárek. Kromě prostornosti se Superb Combi může pochlubit i vysokou úrovní komfortu. Podvozek skvěle tlumí nerovnosti a v interiéru panuje příjemné ticho i ve vyšších rychlostech.

Čtvrtá generace (2023-současnost)

V roce 2023 Škoda Auto představila světu již čtvrtou generaci své vlajkové lodi, modelu Superb. Tentokrát se jedná o evoluci spíše než revoluci, a to jak z hlediska designu, tak i technologií. Superb čtvrté generace si zachovává elegantní a nadčasový vzhled, který je pro tento model typický, ale zároveň přináší moderní prvky, jako jsou například úzké světlomety s LED technologií. Interiér se nese v duchu minimalismu a digitalizace, s důrazem na prostornost a komfort pro všechny cestující. Novinkou je i plug-in hybridní verze, která slibuje nízkou spotřebu paliva a ekologický provoz. Superb čtvrté generace tak navazuje na úspěchy svých předchůdců a potvrzuje pozici značky Škoda jakožto výrobce kvalitních a cenově dostupných automobilů.

Inovace a elektrifikace

Škoda Superb 1, uvedená na trh v roce 2001, sice nebyla elektromobilem, ale i tak představovala v mnoha ohledech inovativní krok pro značku Škoda. Jedním z klíčových prvků byla například platforma PL45, kterou sdílela s vozy Volkswagen Passat a Audi A4, což Superb 1 posunulo do segmentu vozů střední třídy. Tím se Superb 1 stal prvním vozem Škoda, který konkuroval zavedeným značkám v této kategorii. Superb 1 byl dostupný s širokou škálou benzínových a dieselových motorů, které se vyznačovaly spolehlivostí a úsporností. Ačkoliv se elektrifikace v té době teprve rozvíjela, Superb 1 položil pevné základy pro budoucí generace vozů Škoda, které se již elektrifikace dočkaly.

Budoucnost modelu Superb

První generace Škody Superb, uvedená na trh v roce 2001, znamenala pro značku návrat do segmentu manažerských vozů. Vůz sdílel platformu s tehdejším Volkswagenem Passat, ale nabízel výrazně prostornější interiér, zejména na zadních sedadlech. Superb se stal populární volbou pro rodiny a firmy hledající komfortní a reprezentativní automobil za dostupnou cenu. Jeho elegantní design, kvalitní zpracování a široká nabídka motorů mu zajistily úspěch na mnoha trzích. Superb I se stal důležitým milníkem v historii Škody a položil základy pro další generace tohoto modelu, které se staly synonymem pro prostornost a komfort v dané třídě.

Publikováno: 11. 10. 2024

Kategorie: auta

Autor: Nikola Vlček

Tagy: superb 1