Škoda 120: Legenda na čtyřech kolech
Ikona československé výroby
Škoda 120, lidově přezdívaná "stodvacítka", se stala nedílnou součástí české a slovenské poválečné historie. Vyráběná v letech 1976 až 1990, tato zadokolka s motorem vzadu a kufrem vpředu, si získala srdce mnoha řidičů svou jednoduchostí, spolehlivostí a dostupností. Ačkoliv se z dnešního pohledu může zdát spartánská, v době svého vzniku představovala symbol dostupné mobility pro široké masy. Její robustní konstrukce a snadná opravitelnost z ní dělaly ideální vůz do náročných podmínek tehdejšího Československa. "Stodvacítka" se stala symbolem celého jednoho období a dodnes na ni mnozí vzpomínají s nostalgií. Její odkaz žije dál nejen v srdcích pamětníků, ale i v podobě početných veteránů, kteří se pravidelně objevují na srazech historických vozidel. Tyto vozy jsou důkazem kvality a nadčasovosti československé automobilové produkce.
Historie vzniku a vývoje
Kořeny Škody 120, lidově nazývané "stodvacítky", sahají do 70. let 20. století. V tehdejším Československu rostla poptávka po modernějším a dostupnějším automobilu, než jakým byla Škoda 100. Automobilka Škoda proto začala pracovat na vývoji nového modelu, který by tyto požadavky splňoval. Výsledkem byla Škoda 760, prototyp s pohonem předních kol a motorem umístěným vpředu. Projekt 760 se však ukázal jako příliš nákladný a komplikovaný, a tak se automobilka rozhodla pro evoluci stávající koncepce s motorem vzadu a pohonem zadních kol. Tak se zrodila Škoda 105/120, která byla představena v roce 1976. Nový model se od svých předchůdců lišil především modernizovanou karoserií s hranatějšími tvary a vylepšeným interiérem. Zachován zůstal koncept motoru vzadu a pohonu zadních kol, i když s řadou technických vylepšení. Škoda 120 se stala velmi populárním automobilem a po dobu své výroby prošla řadou modernizací a úprav.
Design a karoserie
Škoda 120, lidově nazývaná „stodvacítka“, se stala ikonou československých silnic 70. a 80. let. Její design byl dílem domácích konstruktérů a vyznačoval se účelností a jednoduchostí. Karoserie typu sedan s motorem vzadu a pohonem zadních kol byla pro tehdejší dobu typická. Základní tvar karoserie vycházel z předchozího modelu Škoda 100/110, avšak s několika modernizačními prvky. Mezi ně patřily hranatější tvary, větší přední maska a zadní světla zasahující do boků karoserie. Designéři se snažili o co nejlepší aerodynamiku, což se projevilo například v mírně zkosené přední kapotě a integrovaném předním spoileru. Interiér vozu byl spartánsky vybaven, ale zároveň prostorný a vzdušný.
Škoda 120, to byl sen mnohých z nás. Dostupný vůz, symbol svobody a možnosti vyrazit kamkoliv, kdykoliv.
Jan Sedláček
Motorizace a výkon
Škoda 120, lidově nazývaná "stodvacítka", se stala legendou československých silnic. Srdcem vozu byl čtyřválcový benzínový motor s rozvodem OHV umístěný vzadu a pohánějící zadní kola. Tento koncept, ač v 70. letech již poněkud zastaralý, přinášel své výhody i nevýhody. Mezi klady patřila jednoduchost a nízké výrobní náklady, což z vozu činilo dostupnou volbu pro širokou veřejnost. Motory o objemech 1.0 a 1.2 litru nabízely výkon od 45 do 55 koní, což stačilo na svižnou jízdu i s plně naloženým vozem. Nevýhodou koncepce "vše vzadu" bylo horší rozložení hmotnosti, které se projevovalo zejména na kluzkém povrchu. Přetáčivost "stodvacítky" se stala pověstnou a vyžadovala od řidiče jistou dávku zkušeností. I přes tyto neduhy se Škoda 120 stala milníkem v historii československé motorizace a dodnes budí emoce u mnoha fanoušků.
Vlastnosť | Škoda 120 |
---|---|
Výrobca | Škoda Auto |
Produkcia | 1976 – 1990 |
Jízdní vlastnosti a ovladatelnost
Škoda 120, lidově nazývaná "stodvacítka", nebyla zrovna autem, které by se proslavilo svými sportovními výkony. Její jízdní vlastnosti byly spíše průměrné, odpovídající době a cenové relaci. Zadní náprava s vlečenými rameny a tuhou osou nepatřila k nejmodernějším řešením a projevovala se zvýšenou citlivostí na boční vítr a změny povrchu vozovky. Řidič musel být ve vyšších rychlostech obezřetný a počítat s jistou dávkou nedotáčivosti. Na druhou stranu, ovladatelnost vozu ve městě byla díky lehkému řízení a kompaktním rozměrům poměrně snadná. Parkování s "stodvacítkou" také nebyl žádný velký problém. Celkově vzato, jízdní vlastnosti Škody 120 nebyly její nejsilnější stránkou, ale pro běžné použití v rukou zkušeného řidiče byly dostačující.
Oblíbenost a popularita
Škoda 120 si získala oblibu u široké veřejnosti díky své dostupnosti a nenáročnosti. Byla to auta pro každého, která se snadno opravovala a náhradní díly byly levně k sehnání. "Stodvacítka", jak se jí familiárně přezdívalo, se stala symbolem 80. let v Československu a dodnes na ni mnozí vzpomínají s nostalgií. Její popularita se projevovala i v motoristickém sportu, kde se upravené verze Škody 120 účastnily rallye a dalších soutěží. Dodnes existuje řada klubů a srazů majitelů těchto vozů, kteří si udržují své "stodvacítky" v perfektním stavu a rádi se s nimi pochlubí na srazech. Škoda 120 tak i po letech od ukončení výroby zůstává v povědomí lidí jakožto kultovní automobil, který zanechal v české automobilové historii nesmazatelnou stopu.
Závodní historie a úspěchy
Škoda 120, lidově nazývaná „stodvacítka“, se sice primárně proslavila jako dostupný rodinný vůz, ale i ona má za sebou zajímavou, ačkoliv ne tak rozsáhlou, závodní historii. Vzhledem k dostupnosti a jednoduché konstrukci se stala vděčným objektem úprav pro amatérské závodníky, kteří s ní startovali v různých disciplínách, od rallye po závody do vrchu. Zejména v 70. a 80. letech se „stodvacítky“ objevovaly na československých tratích poměrně hojně a dosahovaly i slušných výsledků. Za zmínku stojí například úspěchy vozů Škoda 120 S Rallye, sportovní verze určené pro rallye, která se pyšnila motorem o výkonu 66 kW a řadou úprav pro zlepšení jízdních vlastností. Tyto vozy se účastnily i zahraničních soutěží, například Rallye Monte Carlo. I když Škoda 120 nikdy nedosáhla takových sportovních úspěchů jako její slavnější sourozenci, například Škoda 130 RS, zanechala v motoristickém sportu svoji stopu. Pro mnoho začínajících závodníků se stala dostupnou vstupenkou do světa rychlých kol a dodnes na ni mnozí vzpomínají s nostalgií.
Dědictví a odkaz Škody 120
Škoda 120, lidově přezdívaná „stodvacítka“, zanechala v české společnosti nesmazatelnou stopu. Tento dostupný a spolehlivý vůz se stal symbolem 80. let a pro mnohé Čechy představoval první zkušenost s vlastnictvím automobilu. I přes svůj jednoduchý design a skromnou výbavu si Škoda 120 získala srdce milionů řidičů svou odolností, nenáročností na údržbu a nízkými provozními náklady. Dodnes na silnicích potkáváme zachovalé exempláře, které svědčí o kvalitě a nadčasovosti konstrukce.
Škoda 120 se stala také oblíbeným objektem pro úpravy a tuning. Mnoho majitelů si své vozy upravovalo a vylepšovalo, ať už šlo o motor, podvozek nebo vzhled. Stodvacítka se tak stala platformou pro kreativitu a technickou zručnost mnoha nadšenců do automobilů. I dnes existuje aktivní komunita fanoušků, která se stará o zachování těchto vozů pro budoucí generace a pořádá srazy a soutěže elegance. Škoda 120 tak i po letech od ukončení výroby zůstává důležitou součástí české automobilové historie a připomínkou doby, kdy automobily byly dostupnější a jednodušší.
Publikováno: 17. 01. 2025
Kategorie: auta