Nissan GT-R R35: Legenda žije dál
Ikona Nissanu: GT-R R35
Legenda jménem Nissan GT-R R35 je mezi nadšenci do rychlých aut prostě fenomén. Tahle japonská bestie, která spatřila světlo světa v roce 2007, se zapsala do historie jako skutečný technologický zázrak. Pod kapotou bije srdce v podobě ručně skládaného třiapůllitrového šestiválce s dvojitým turbem, který umí pořádně zatopit. Výkonové parametry se různí podle roku a verze, ale i základní provedení vám vyrazí dech. O přenos síly se stará důmyslná šestistupňová dvouspojka, která posílá výkon na všechna kola. Díky propracovanému systému pohonu všech kol a chytrému podvozku zvládne GTR-ko perfektně držet stopu i v těch nejhorších podmínkách. Za dobu své existence prošla R35 spoustou vylepšení, která z ní udělala ještě ostřejší stroj. Inženýři v Nissanu neustále ladili každý detail - od aerodynamiky přes motor až po převodovku. I proto tahle mašina dodnes válcuje konkurenci a vzbuzuje respekt, kam se podívá.
Výkon a technologie
Nissan GT-R R35, kterému se mezi fanoušky přezdívá Godzilla, patří k nejvýraznějším sportovním autům současnosti. Tohle japonské monstrum je výsledkem dlouholetého vývoje a zkušeností značky Nissan. Pod kapotou najdeme pořádnou sílu v podobě přeplňovaného motoru VR38DETT - je to twin-turbo šestiválec s objemem 3,8 litru. Podle toho, jakou verzi si vyberete, můžete mít pod pravou nohou od 485 až po šílených 710 koní v provedení Nismo. O přenos výkonu se stará špičková šestistupňová dvouspojková převodovka spolu s promyšleným pohonem všech kol ATTESA E-TS. Systém v reálném čase vyhodnocuje situaci a chytře rozděluje sílu mezi přední a zadní kola, což zajišťuje dokonalou přilnavost a jistotu v zatáčkách. Když se podíváme na čísla, verze Nismo vystřelí z místa na stovku za neuvěřitelných 2,7 sekundy. GT-R R35 prostě dokazuje, že když se spojí japonská preciznost s nejmodernějšími technologiemi, vznikne něco mimořádného.
Vlastnost | Nissan GT-R R35 | Porsche 911 Carrera 4S |
---|---|---|
Motor | 3.8L Twin-Turbo V6 | 3.0L Twin-Turbo Flat-6 |
Výkon | 565 koní | 443 koní |
Točivý moment | 632 Nm | 530 Nm |
Převodovka | 6stupňová dvouspojková automatická | 7stupňová manuální nebo 8stupňová dvouspojková automatická |
Pohon | Všechna kola | Všechna kola |
Zrychlení 0-100 km/h | 2.7 sekund | 3.4 sekund |
Design a aerodynamika
Legenda jménem Nissan GTR R35 není jen o brutální síle pod kapotou, ale taky o dokonalé souhře s větrem. Když se podíváte na jeho tvary, není to náhoda - každá křivka má svůj účel. Kluci z Nissanu strávili nespočet hodin v aerodynamickém tunelu, aby z téhle bestie dostali maximum. Celá karosérie je vlastně jedna velká aerodynamická skládačka, která doslova řeže vzduch jako nůž. Od přední masky přes kapotu až po ty charakteristické boky - všechno je promyšlené do posledního detailu. A to nemluvím o tom masivním zadním křídle a difuzoru, které drží auto na silnici jako přibité. Když s ním prolétnete zatáčkou ve vysoké rychlosti, cítíte, jak vám aerodynamika pomáhá. Není divu, že se tahle japonská střela stala ikonou mezi sporťáky - prostě v sobě snoubí výkon, bezpečnost a dokonalou ovladatelnost.
Historie a vývoj
Nissan GT-R má za sebou bohatou historii, která začala už v roce 1969. Tehdy se na silnicích objevil první Skyline GT-R, sportovní kupé, ze kterého se stala doslova legenda. Skyline GT-R se postupně vyvíjel v několika generacích a každá z nich posunula laťku výkonu a jízdních vlastností zase o kus výš. Zlomový rok 2007 přinesl úplně nový GT-R, který byl od píky postavený jako čistokrevný sporťák. Nový model s označením GT-R R35 znamenal v příběhu téhle legendy obrovskou změnu. Poprvé v historii už GT-R nesdílel základy se Skylinem, ale dostal vlastní speciální platformu. Pod kapotou R35 bilo srdce v podobě našlapaného motoru V6 s dvojitým turbem, o přenos síly se staral pohon všech kol a karoserie dostala promyšlenou aerodynamiku. Od chvíle, kdy se R35 objevilo v showroomech, si získalo respekt díky dechberoucím výkonům, skvělému ovládání a překvapivě rozumné ceně. Během let prošel vůz několika vylepšeními, která z něj udělala ještě lepší stroj. GT-R R35 se zapsal do historie jako jeden z nejvýznamnějších sporťáků a ukázal světu, co dokáží japonští inženýři.
Jízdní vlastnosti a ovladatelnost
Legendární Nissan GT-R R35 představuje vrchol japonského automobilového inženýrství. Pod kapotou burácí dechberoucí přeplňovaný šestiválec 3.8 litru s dvojitým turbem, který posílá na všechna čtyři kola ohromující porci koní a newtonmetrů. Špičkový systém pohonu ATTESA E-TS spolu s dokonale vyladěným podvozkem dělají z téhle bestie naprostého krále zatáček. Za volantem máte vůz pod absolutní kontrolou, ať už si to šinete po okreskách nebo honíte časy na okruhu. Přesné řízení jako žiletka a brutální brzdný účinek jen podtrhují sportovní DNA téhle japonské střely. Každá jízda v GT-R je prostě zážitek, na který se nezapomíná.
Interiér a komfort
Nissan GT-R R35 není jen o brutálním výkonu a skvělých jízdních vlastnostech. Jeho kabina a pohodlí jsou stejně důležitou součástí celého zážitku za volantem. Ve srovnání se staršími verzemi udělal interiér R35 obrovský skok dopředu, a to nejen designem, ale i kvalitou zpracování.
Když usednete za volant, okamžitě oceníte pohodlná sedadla, která vás podrží i při ostřejší jízdě a neunaví vás ani na delších trasách. Palubní deska je logicky uspořádaná, s velkým displejem uprostřed, kde máte všechny potřebné údaje jako na dlani. Sportovní volant skvěle padne do ruky a máte z něj snadný přístup k ovládání hudby i tempomatu.
I když je to v první řadě závodní bestie, GT-R R35 nezapomíná ani na komfort posádky. V kabině je příjemné ticho a klimatizace si poradí i s těmi nejteplejšími dny. Prostor vpředu je štědrý pro dva dospělé, ale zadní sedačky jsou spíš symbolické - využijí je hlavně děti nebo zavazadla na krátké cesty.
Nissan GT-R R35. Auto, které vám ukáže, že i v dnešní době plné kompromisů a ekologie se dá postavit stroj, který vám vyrazí dech a donutí vás znovu se zamilovat do řízení.
Jan Sedláček
Konkurence a srovnání
Nissan GT-R R35 si od svého příchodu na trh v roce 2007 vybudoval pověst skutečné legendy a stal se respektovaným hráčem mezi supersporty. Tohle auto si získalo srdce fanoušků díky brutálnímu výkonu, dokonalému ovládání a ceně, která byla oproti vozům jako Porsche 911 Turbo nebo Audi R8 přece jen příznivější.
Když se podíváme na jeho největší rivaly, najdeme tam třeba Porsche 911 Turbo, Audi R8, Mercedes-AMG GT nebo Chevrolet Corvette Z06. Každý z nich má něco do sebe, ale taky své mouchy. Porsche se chlubí precizním řízením a vytříbeností, Audi zase okouzluje designem a praktičností pro běžné ježdění. Mercedes-AMG GT boduje luxusem a pořádnou porcí výkonu pod kapotou, zatímco Corvette Z06 láká na syrovější zážitek z jízdy a příznivější cenovku.
GT-R R35 si ale jde vlastní cestou a sází především na výkon a špičkové technologie. Jeho přeplňovaná V6, pohon všech kol a chytrá elektronika z něj dělají na silnici skutečnou bestii. Jasně, někdo může namítat, že interiér není tak nóbl jako u konkurence, ale když to vezmete jako celek, pořád je to pekelně lákavá volba mezi sportovními auty.
Cena a dostupnost
Legenda jménem Nissan GT-R R35 patří mezi nejobdivovanější sporťáky všech dob. Tenhle japonský dravec si získal srdce fanoušků díky své brutální síle a dokonalému ovládání. Když se podíváte na bazary, za ojetý kousek dáte minimálně půldruhého milionu korun. U zachovalejších vozů s málo najetými kilometry se ale připravte na to, že cenovka může být klidně i několikrát vyšší.
V Česku je těchhle bestií jako šafránu. Pokud po některé toužíte, budete muset obejít specializované prodejce luxusních aut nebo pořádně proklikat inzeráty na netu. A počítejte s tím, že když už narazíte na svůj vysněný kousek, možná si na něj budete muset nějaký čas počkat - není jich zrovna moc a zájem je obrovský.
Budoucnost modelu GT-R
Nissan GT-R R35 si získal srdce autofandů hned po svém představení v roce 2007. Tahle japonská mašina se od té doby stala skutečnou ikonou mezi supersporty. Všichni nedočkavě vyhlížejí, co bude dál. I když Nissan zatím mlčí o novém nástupci, zákulisní informace naznačují, že by mohl přijít hybridní systém. Ten by spojil drsnou sílu klasického motoru s moderní elektrickou technologií. Tenhle krok by posunul GT-R do úplně jiné ligy a umožnil mu měřit síly s absolutní špičkou. Velkou neznámou zůstává, jestli pod kapotou zůstane oblíbený šestiválec VR38DETT, nebo Nissan zvolí něco úplně jiného. Každopádně v Nissanu dobře vědí, co pro svět GT-R znamená, a určitě udělají maximum, aby jeho další generace byla minimálně stejně úžasná jako ta současná.
Publikováno: 11. 05. 2025
Kategorie: auta